måndag 19 januari 2015

Vad är det här för något?

En kopp av silver.. eller en vas kanske.. eller? Foto Christian Habetzeder.
Tack för all kommentarer till det förra inlägget!

I det här inlägget vill jag ta fasta på en av dem som handlade om att det inte är så mycket föremålets utformning som dess funktion som gör om det blir använt eller inte. Ida skrev att det måste passa in i ett sammanhang i hennes liv. 

Så jag visar ett öppnare föremål, ett som går att använda till fler saker, men som fortfarande är skulpturalt och annorlunda. 

Skulle det här föremålet fungera i ditt liv? Vad skulle du använda det till?

16 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vill servera glass ur den! Eller, en annan dag, fylla den med rosor med kortklippta stjälkar.

Petronella Eriksson sa...

Ja!!!

Anonym sa...

Kristina Stolare Denna skulle alltid stå framme, kanske som samlingsplats för yngste sonens alla pärlade smycken. Eller kanske för yatzytärningarna. På lördagarna skulle den få rymma lördagsgodiset, på sommaren kanske glassköparmynten... Den vackrast tänkbara förvaringen av vardagspryttlar!

Anonym sa...

Lotta Uddenberg En kopp till kannan så klart !

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson: Kristina, hur kommer det sig att du inte vill ha vätska i den?

Anonym sa...

Kristina Stolare Funderade redan när det handlade om kannan - inser att det är något jag spontanreagerar på när det kommer till att använda silver i ät- och dricksammanhang. Tanken att använda silver i fat, bestick, koppar - är helt enkelt väldigt främmande, som att den ädla metallen jag njuter av att se på och själv använda i fest, eller i andra sammanhang som är utöver det vanliga krockar med vardagsstökets smuliga bord och kletiga ketchupflaskor. Ungefär så. Och detta inser jag är knasigt, men som sagt, spontanreaktion.

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Jag ser den överallt. Just den reaktionen. Tyvärr mår ju silver som bäst just i vardagen, när det blir kladdigt och diskat och kladdigt igen. Vad gör man åt det tror du?

Anonym sa...

Ulla Villeius Petris, klarar inte att ha silverbestick att äta med! Kan ha med amalgam att göra! Modern min dukade alltid med vanliga bestick till mig, när hon dukade med silver till de andra! Som tekopp blir höljet för varmt, tror jag!
Du har nog lite att jobba på där!, med att ändra attityder!
Att lägga saker i är den underbar, men ack så svårdiskad!

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Nej, handtaget blir inte för varmt. Det funkar som en kylfläns.. jag vet inte hur svår diskad den är, den hann inte testas så mycket innan utställningen i ö-vik. Koppen är ju lätt, och handtaget skrubbar man väl av lite med en diskborste?

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Men där är det igen. Föremålet fungerar men misslyckas med att kommunicera att det fungerar! Så jävla intressant!

Anonym sa...

Ulla Villeius Beror säkert på erfarenhetsbrist! Vi möter materialet för sällan och det är svårt att ändra attityder!

Har små silvermuggar som Urban fick, när han föddes! Har aldrig använt dem till något drickbart, bara som minivaser! Nu skall de provas som dryckeskärl!

De är sedan 1973!

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Ja! Roligt! Testa något kallt. Så du får se den där Imman som blir på silvret utsida..

Anonym sa...

Åsa Enefalk Jag tror att koppar och glas gärna ska ha den här formen för att rymmas i skåpen. Då behövs en mindre yvig typ av handtag på silverkoppar. Någon sorts handtag lär man ju ha, för att inte bränna sig om man dricker varmt... Men Nella, exakt varför vill du att folk ska använda silver i vardagen? Är det inte OK att vörda det och beundra det vid speciella tillfällen?

Anonym sa...

Åsa Enefalk En sak som jag funderat på att nämna... OK, jag gör det: Som fiskbiolog blir jag lite olustig vid tanken på att mer silver ska ut i ekosystemet... nu är det ju en försvinnande liten del som eventuellt kan lossna från konsthantverk avsett för tedrickning... Men ändå Läs gärna den här texten från Svenskt vatten, och hör med dina eventuella kunder på landsbygden så de har kommunalt avlopp, innan du rekommenderar vardagsanvändning av silver...

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Ja åsa.. Jag vet det där med silver. Men jag tror, utan att veta, att det silvret som är i kylskåp, träningskläder och gympaskor är joniserande, och liksom mer lätt lösligt än det i ett silver föremål. Och att det därför har lättare att slippa ut i naturen. Kan det vara så? Hur som helst är det fan så mycket tristare att det sitter i skorna där det inte syns.. Tänker på bilar kontra fyrverkerier. Båda är miljöfarliga, men fyrverkerier skänker glädje och fest åt alla, bilar bara bekvämlighet eller nödvändig transport åt max 5.

Petronella Eriksson sa...

Petronella Eriksson Hmm, och det här med i vardagen. Tja, silver funkar liksom bättre om det används.inte behöver det användas varje dag, men om det åtminstone används på söndagen så diskas det en gång i veckan, och då slipper man att det oxideras. Silver som står still, som inte används,behöver aktivt vårdas då och då. Här i galleriet borde det putsas åtminstone var annan månad, och då står det ändå i skåp, och inte framme. Så jag tänker att silver som används skänker glädje,.men silver som står blir extra arbete.